در 11 دسامبر، Matt Mullenough، یکی از بنیانگذاران وردپرس، به مادرید زیبا، اسپانیا سفر کرد تا سخنرانی نشست سالانه وردپرس 2023 را ارائه دهد. این اولین بار بود که این رویداد در خارج از ایالات متحده برگزار می شد. در پس زمینه Palacio Nepto – یک اثر معماری معروف و یک سایت میراث جهانی یونسکو – نزدیک به 200 مشارکت کننده، توسعه دهنده، توسعه دهنده و شریک پروژه گرد هم آمدند تا از Matt بشنوند، در حالی که میلیون ها نفر دیگر به صورت آنلاین به آن پیوستند.

معرفی مدیر اجرایی وردپرس

در ابتدای این رویداد، جوزف هادن چامپوسی، مدیر اجرایی پروژه وردپرس، از قلب و روح جامعه به عنوان چیزی که امید به آینده را القا می کند و آزادی اینترنت را برای همه تضمین می کند، صحبت کرد. او مت را به روی صحنه دعوت کرد و در آخرین سخنان خود اطمینان داد که این ارزش ها و ویژگی ها همانگونه که در 20 سال گذشته انجام داده اند، در 20 سال آینده پروژه را هدایت خواهند کرد.
ما مشتاقانه منتظر سال 2023 هستیم

مت با حضور در صحنه، هیجان خود را برای این رویداد، اولین وضعیت بین المللی سخنرانی، به اشتراک گذاشت. او در مورد دستاوردهای قبلی خود در WordCamp صحبت کرد و از جامعه وردپرس اسپانیایی برای میزبانی تمجید کرد. از آنجا، مت نکات برجسته امسال را فهرست کرد. او به بیستمین سالگرد این پروژه، چگونگی تکامل نرم افزار و میزان بزرگی جامعه در سال جاری اشاره کرد که تعداد WordCamp ها را دوبرابر کرد و به 70 مورد در 33 کشور رساند.

مت در ادامه منابع مختلف WordPress.org را فراخوانی کرد: صفحه رویدادهای جدید، نمایشگاه بازطراحی شده، یادبود یادبود وردپرس جدید و Openverse برنده جایزه. او همچنین وردپرس Playground را نشان داد، ابزاری که به کاربران اجازه می‌دهد وردپرس را مستقیماً در مرورگرهای خود آزمایش کنند، و همچنین تم پیش‌فرض همه‌کاره Twenty Twenty Four را به نمایش گذاشت.

ویرایش مشترک و موارد دیگر

مت چهار مرحله پروژه گوتنبرگ را خلاصه می کند و خاطرنشان می کند که کار روی فاز 1 آغاز شده است: همکاری قبل از انتقال میکروفون به ماتیاس ونتورا، معمار اصلی گوتنبرگ.

پس از مکالمه کوتاهی به زبان اسپانیایی، ماتیاس میزان پیشرفت نرم افزار در سال جاری را تایید کرد. او در مورد هدف ویرایشگر سایت برای تبدیل شدن به یک محیط نوشتن عالی و ابزار طراحی پیشرفته صحبت کرد، در حالی که به بهبود بلوک فوتر و راحتی حالت بدون نظارت اشاره کرد.

اگرچه هیچ جدول زمانی مشخصی برای همکاری و گردش کار وجود ندارد، ماتیاس هیجان زده است که یک نمونه اولیه را در ویرایشگر به اشتراک بگذارد. او برخی از جالب‌ترین جنبه‌های ویرایش مشترک را نشان داد، از جمله ایجاد یک موتور همگام‌سازی که اجازه می‌دهد ویرایش‌ها در زمان واقعی در طول جلسات ظاهر شوند. او از مشارکت کنندگان دعوت کرد تا نمونه اولیه را در افزونه گوتنبرگ آزمایش کنند و نظرات خود را در مورد Github به اشتراک بگذارند.

از آنجا، ماتیاس سایر پیشرفت‌های هیجان‌انگیز را برجسته کرد، از جمله تأکید بر الگوها و تکامل مداوم آنها به عنوان ابزاری قدرتمند برای گردش کار، و توانایی مرتبط کردن بلوک‌ها با فیلدهای سفارشی. او از صحبت در مورد بهبود عملکرد هیجان زده بود و خاطرنشان کرد که کار در حال انجام است تا ویرایشگر حداقل دو برابر سریعتر شود. او در مورد عملکرد front-end صحبت کرد، یک نسخه آزمایشی از Interactivity API را به اشتراک گذاشت و نشان داد که چگونه می‌تواند فوراً انتقال‌ها، جستجوها و سایر تعاملات را با استفاده از بلوک‌های وردپرس و توابع استاندارد ارائه کند.

https://wordpress.org/news/2023/12/state-of-the-word-2023-recap/

Matias با نگاهی به اینکه چگونه طراحی مجدد ادمین بر اساس راهنمایی های ویرایشگر سایت ساخته می شود و در نهایت به کاربران اجازه می دهد تا تجربه مدیریت وردپرس را بر اساس نیازهای فردی خود تنظیم کنند، نتیجه گیری کرد.

هوش مصنوعی و آزادی داده

مت به صحنه بازمی گردد تا عمیق تر به آینده وردپرس بپردازد و توصیه های یادگیری عمیق قبلی خود را در مورد هوش مصنوعی تقویت کند. او درباره آنچه که می‌توان با ابزارهای هوش مصنوعی موجود انجام داد، ابراز هیجان کرد، زیرا مشارکت‌کنندگان در حال حاضر در حال آزمایش با پردازش زبان طبیعی و زمین بازی وردپرس برای ایجاد و ساخت هستند.

در نهایت، مت تمرکز دیگری را برای پروژه 2024 معرفی کرد: آزادی داده به منظور واردات از سایر سیستم عامل ها به وردپرس تا حد امکان یکپارچه. او در مورد تمایل سیستم های مدیریت محتوا به مسدود کردن کاربران به عنوان بخشی از انگیزه آنها برای شکستن موانع دیجیتال صحبت کرد. Freedom Data Initiative مهاجرت و صادرات با یک کلیک از وردپرس را ارائه می دهد.

آزادسازی داده ها بیش از یک ابزار ساده است، بلکه روح پروژه را منعکس می کند تا همکاری یکپارچه را امکان پذیر کند. در پاسخ، مت به ایجاد یک مخزن جدید آزادسازی داده GitHub و یک کانال WordPress Slack به عنوان نقطه شروعی برای توسعه بیشتر اشاره کرد و از همه علاقه‌مندان دعوت کرد که به این تلاش بپیوندند.

پرسش و پاسخ

پس از ارائه، مت طی یک جلسه پرسش و پاسخ تعاملی به میزبانی خوزه رامون پادرون (مونچو) به صورت زنده و حضوری به سوالات حضار پاسخ داد.

سوالات بیشتر در مورد جلسات زنده در پست بعدی در make.WordPress.org/project پاسخ داده خواهد شد. برای اعلان های وبلاگ ثبت نام کنید تا مطمئن شوید که فرصت را از دست ندهید. فراموش نکنید که تقویم های خود را برای WordCamp آسیا (تایپه، تایوان)، WordCamp اروپا (تورینو، ایتالیا) و WordCamp ایالات متحده آمریکا (پورتلند، اورگان، ایالات متحده آمریکا) علامت گذاری کنید.

با تشکر از @laurlittle، @eidolonnight، @nilovelez، @fepr، @cbringmann، و بسیاری دیگر که این رویداد را ممکن کردند.

دیدگاه ها غیرفعال است.